Att lära sig att hata sitt utseende

Någonting jag märker på vissa människor och som jag själv har gjort mycket förut är att inte kunna acceptera sin kropp. Det är någonting som samhället lär oss redan som barn (speciellt generellt om man råkar vara kvinna) att ofta klaga över sin kropp och aldrig vara nöjd. När jag var yngre var jag smal sen blev jag tonåring och fick kurvor och då kände jag mig tjock. Jag har nog alltid känt mig tjock/ mullig så länge jag kan minnas. För jag som många andra lärde mig tidigt att förakta min kropp och aldrig vara nöjd.
 
Sen hände någonting i mitt liv, jag fyllde sexton år och började gymnasiet. Någonting hände med mig och min personlighet. Plötsligt så slutade jag tänka lika mycket som jag hade gjort förut om vad andra tyckte om min kropp. Jag började tycka att jag dög som jag var, såklart så stötte jag på hinder på vägen. Såklart så vaknar jag ibland och är onöjd med mig själv. Men jag har lärt mig att tycka om mig själv på de senaste åren. Det är någonting som alla borde kunna, att älska sig själv och tänka på vad man mår bra av.
 
Det typiska som jag hör både från män och kvinnor är att de vill gå ner i vikt och jag har börjat fråga varför hen vill det? (Såklart att jag också vill ibland gå ner i vikt och vissa dagar struntar jag fullständigt i det). Svaret från hen är oftast "För att se snygg ut." och min följdfråga är "För att du tycker att du blir snygg eller i någon annans ögon?"
 
Missförstå mig inte, det är DIN kropp, om du vill gå upp eller ner i vikt så är det upp till dig. Det är DIN rättighet att bestämma över dig själv men straffa inte dig själv för du inte kanske lever upp till det sjuka samhällets ideal!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0