Jämställdhet och förskolan

En av faktorerna som gör mig till feminist är hur vuxenvärlden behandlar barn.
Jag har jobbat snart ett och ett halvt år inom förskolan och ser oftast hur de vuxna klistrar på barn sina normer. En otroligt vanlig sak är att överskriva "romantiska" känslor mot det andra könet.
Detta är en riktigt händelse, en dag kommer en förälder in med sin pojke i famnen. Pojken är snart 2 år och föräldern pekar på en flicka som leker med lego. "Titta X! Vilken söt tjej!!!" Denna händelse har jag varit med om en miljard gånger och blir nästan ledsen när jag ser sådant. En annan gång var det en släkting till en pojke som skulle hämta honom från förskolan. Pojken lekte med en docka med en mycket rosa outfit. Släktingen säger "JAHA! Ja, jag försöker minsann lärar honom att leka med traktorer!" SUCK, jag måste hålla masken. Dels för jag är BARA vikarie, vilket kan göra mig riktigt less ibland. 
 
Detta är något som inte bara sker hemma, det sker på förskolan också. Från personalens håll, ibland vill jag bara dra upp LPFÖ och daska dem i ansiktet och skrika "HÄR STÅR DET ATT DET INGÅR I FÖRSKOLANS LÄROPLAN ATT ALLA BARN SKA BEHANDLAS LIKA OAVSETT KÖN!!!!" 
Ge dem mer val än försöka placera dem i ditt fack! De är egna individer och de är så mycket klokare än vad samhället ser dem som! 
 
MVH för arg för att skriva
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0