Lite om julen

Julen har varit en sak som jag har inte brytt mig om det minsta lilla i år.
Det enda "juliga" som har skett är när jag har druckit glögg med folk.
Vad är julen egentligen?
Jag anser att julen är ett slags sätt att tjäna pengar på, när vi ska spendera pengar på varandra. Jag får ångest när min familj frågar vad jag önskar mig. Jag vill ju inte riktigt att folk ska mäta lycka i materiella ting. Såklart att jag ändå ser materiella ting som lycka fast inte med mening. 
 
Så den enda dyra julklappen jag har önskat mig i år är en mikro. Annars har önskelistan sett ut som vanligt, te och böcker typ.
 
Jag känner mig "vuxen" och tråkig när jag sitter här nu, det enda juliga med min lägenhet just nu är flaskan glögg med 2% alkohol i, den röda duken på köksbordet och julstjärnan som lyser i mitt vardagsrum/sovrum. Jag har ingen lust att dekorera mitt hem nå mer.
Julkänslan har sprungit iväg, känns väldigt sorgligt på ett sätt. När en var barn så var julen typ det största på hela året. Att en mätte lyckan med saker, tryckte i sig köttbullar och tittade på Kalle Ankas nidbildsafton och ansåg att det var bra.
 
Julen i år skall spenderas i Skellefteå, ser verkligen inget postivt i det. Förutom att jag kanske hinner träffa Elina.
 
Så nu sitter jag här, försöker studera och är småledsen över små ting.
God jävla jul från mig. 
Tänk på Jesu liv 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elina✿

God jul

vad är dina tankar kring Klints tavla ''Kvinnans tre åldrar''? Den gamla kvinnan är ofta bortklippt från tavlan. Men hur tror du han tänkte när han målade henne så ångestfylld? Sörjer hon sin skönhet, är hon alltså bara kropp, eller är hon snarare rädd för döden när hon påminns av sitt kroppsliga förfall?

http://kolofont.files.wordpress.com/2013/03/gustav_klimt_020.jpg

Svar: Men va? Så himla konstig fråga i detta sammanhang!Men jaja,
jag tror att det handlar om att det är patriarkalt svin som ser unga kvinnor som sexobjekt och äldre kvinnor som troll.
♀Hanna♀

2013-12-24 @ 10:29:50
URL: http://chaquette.blogg.se
Postat av: Elina✿

men hanna, en djupare analys i ett eget blogginlägg, TACK.

2013-12-28 @ 01:53:43
URL: http://chaquette.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0