Att påverkas

Igår såg jag Toddlers and Tiaras ett amerikansk realityshow som handlar om barn från åldern 3-10 år. Det handlar om skönhetstävlingar för barn där domarna dömer vem som vet mest hur barnen ska uppträda på scen, talanger och hur barnen ser ut.

Ibörjan visste jag inte alls vad jag egentligen tyckte om det, jag menar, barn måste få göra vad de vill, om de vill spela hockey, dansa balett, ängna sig åt fågelskådning eller delta i skönhetstävlingar så måste ju barnet få testa på att prova det.

Sen gick jag ut och tvättade fönstrerna, när jag stod där och tvättade så hörde jag grannarnas barn när de lekte. Varpå jag hörde från barnens lek "Du kan inte ta mig för du är en tjej" det var typ 8 barn, typ grannbarnen och jag tror det var barnens kusiner också som var där och lekte. Och det var mest äldre pojkar och en liten flicka. Pojkarna ropade den frasen säkert 10 minuter innan pappan som stod och grillade bredvid dem äntligen sa till, men då sa han "Sluta att skrika så mycket!" Flickan som fick kommentaren "Du kan inte ta mig för du är en tjej!" Tyckte uppenbarligen att det var jobbigt och sa emot. Men, det reagerade inte alls pappan på.

Nu kanske en del tycker jag överdriver, men vi påverkas extremt mycket som barn. Jag minns själv att när jag var liten så gick man oftast runt och sjöng "Killar är bäst ingen protest, protesten försvann och tjejerna vann" eller "Tjejerna har blöjor och killarna har tröjor" jag vet, det låter inte alls farligt och vi var väll typ lågstadie- till mellanstadieålder när vi höll på så. Men varför sa vi så?
Jo, för vi visste minsann att det var skillnad på könen och att det minsann var negativt och skulle bli ett slags slagord att tillhöra de motsatta könet.

Jag minns även en annan sak, när jag var liten så tyckte jag det var "konstigt" och "fel" att två killar kramades, varför tyckte jag så? För det var och är tyvärr fortfarande samhällsvärderingar! Ingen hade förklarat och pratat med mig om vad homosexualitet egentligen var, att det inte är alls något fel med det och även fast två killar kramades så betydde inte det att de var homosexuella. För även homosexualitet uppfattades som "fel" iaf i min klass och skulle då också drivas med.

Så, samhället och föräldrarna påverkar extremt mycket till barn. Så, om en förälder sätter sitt 6 åriga barn i en skönhetstävling, hur påverkas egentligen barnet då? Nu säger inte jag att jag vet exakt hur alla barn tänker som deltar i skönhetstävlingar, men om barn får veta i redan tidig ålder att om jag ser vacker ut så blir jag älskad, genom smink, kläder, vinna priser osv. och om jag inte vinner priser för hur jag ser ut så är jag ingenting värt.

Och det gäller inte bara skönhetstävlingar, det gäller allt! Typ tävlingssporter, fotboll, balett, gymnastik, föräldrar som lever genom sina barn och föräldrar som pressar barnet för hårt i vilken aktivitet som helst!

Barn hör verkligen allting som rör sig omkring hen och föräldrar måste vara försiktiga vilka uppfattningar barnet får om rätt/fel och sig själv.


Det går inte att bädda in den här videon för den har blivit inaktiverad (UNDRAR VARFÖR -.-)
http://www.youtube.com/watch?v=ORcBTC7TiVY&feature=relmfu



Kommentarer
Postat av: Elina✿

Ja att föräldrar inte kan ta sitt ansvar alltså. Inte så jävla svårt att säga "Men vad säger du? Såklart hon kan ta dig, det har ingenting med att hon är tjej att göra och om du säger så igen blir jag riktigt förbannad på dig", som att min mamma sa till mig att inte använda ordet "CP" som skällsord. Om hon inte hade gjort det hade jag kanske haft en annan syn på cp-skadade.

2012-05-20 @ 23:24:09
URL: http://chaquette.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ja, jag vet inte, föräldrar och resten av samhället påverkar inte alltid barnen på bra sätt, men att sen inte bry sig hur barnen bete sig är att vara en dålig förälder och att inte se det felaktiga problemet är bara att inte ta sitt ansvar.

2012-05-30 @ 20:34:22
URL: http://ilandsporblems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0