Tanter

En grej som jag anser vara orättvist

Varför ordet "tant" oftast kan uppfattas som ett jobbigt ord

Något man absolut INTE vill vara och en TÖNTIG grej att vara

Typ som rädslan att bli gammal


Tänkte på det när jag gick i demonstrationståget för internationella kvinnodagen
Då såg jag en tant, en tant som gick i demonstrationståget

Tänkte "Åhhhh, fy fan vilken häftig tant, eller inte tant ÄLDRE DAM heter det!"
Tänkte sen, "Men förresten, DET ÄR FAN INGET FEL MED ATT VARA TANT! Det är bara för att det är ett feminimt ord som ska SES som dåligt bara för att det är feminimt."

Tant är ett tilltalsord som traditionellt användes särskilt av barn till kvinnor i 40-årsåldern och uppåt; motsvarande ord för män är farbror.

I vardaglig betydelse avser ordet en kvinna i medelåldern eller uppåt. Det uppfattas numera ofta som lätt nedsättande, eller ironiskt om en kvinna använder ordet om sig själv. Taget från wikipedia.se

På senaste tid så har jag återupplevt ordet "tant" och ordet har fått nya betydelser för mig, som t.ex. civilkurage, omtänksamhet, lyssnar, tar plats, hjälpsam, förebild, mysig, KAKOR (fast kakor har alltid funnits som nyckelord till tant för mig) och såklart MEGAMYS.

Så tant har blivit ett väldigt positivt för mig, det finns många tanter i mitt liv som jag ser upp till: Patti Smith, Gudrun Schyman, mormor, farmor, härligt med tanter som gör vad de brinner för och ber fan inte om ursäkt för att de finns och gör vad de har lust till! 

Det har ju kommit en ny kurs tror det var på Umeå Universitet att de har inför Tantologi, läran om tanten, funderar på att söka den kursen kanske! Skulle faktiskt vara intressant! :D

Så, speciellt nu, när kvinnans rättigheter börjar bli ännu bättre och tanten är någon att se upp till, tant är ett positivt ord och när jag blir tant ska jag fortfarande vara stolt för den jag är!

Rekommenderar även Elin Eks bok Super Tanten sjukt bra bok! Läs, läs, lääääs den då!

 

BOKEN LÄS DEN

Helen Lambin

Årets bild 1985

Patti Smith


Kommentarer
Postat av: Elina✿

Jag älskar tanter och tycker inte att det låter nedsättande!

Fast jag gillar inte surtanter.

2012-03-11 @ 23:29:43
URL: http://chaquette.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tanter <3

2012-03-12 @ 14:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0