Svulling

Jag älskar att äta onyttigt och jag tror inte att jag är den enda som älskar att göra det
Oftast får jag höra (säger även oftast själv) när man blir erbjuden/erbjuder någon t.ex. en kaka så säger jag och oftast andra "Nej, jag behöver inte äta den där...." och oftast är det för att de tycker att "jag är tjock och därför ska jag inte äta onyttigheter" såklart att jag också gör så och säger så då och då
Men, oftast nuförtiden gör jag det mer för att jag känner efter och då känner jag "jag är inte sugen, varför ska jag då proppa i mig den här chipspåsen?" och såklart ibland så fullkomligt skiter jag i att jag inte är sugen utan suger i mig tills det inte ens finns en liten smula kvar i påsens botten
Och såklart, ibland får jag bantningsinblick och äter typ inget som innehåller socker eller smör eller typ ens luft
Jag tror att många är så
Men, VARFÖR? Varför gör jag såhär? Varför gör typ alla såhär?
Jo, tack vare vårt "finfina" ideal på människan. Jävligt rippad, smal, gärna så benen syns (på ett snyggt sätt alltså, inte på värsta hej jag är uppväxt i Somalia, för DET är inte sexigt)
Jag blir glad när jag ser att det börjar komma mer en acceptans för alla kroppar, iallafall vad jag har märkt av börjar det bildas en mer acceptans i vårt samhälle om att alla ser inte ut som en inpressad, konserverad plastdocka med supersmal midja, alla ser inte ut som personen som säljer tandkräm i tevereklamerna, vi är olika, vilket är jätteviktigt att vi är!
 
Och när jag tänker på "finfina" ideal så tänkter jag t.ex. på Thinspo, en tumblr som hjärntvättar med tusentals bilder på väldigt smala (oftast unga tjejer) och med uppmuntrande kommentarer att svälta sig själv som "Din mage kurrar inte, den applåderar"
Jag har varit inne på Thinspo och såklart så blev jag också smått hjärntvättad, när det är tusentals bilder på unga, snygga tjejer som väger lika mycket som ett torkat höstlöv, ja, då blir man lite taggad på att höra sin mage "applådera" för man är ju så duktig för man inte äter och det finns ett väldigt tydligt budskap i Thinspo det är "Du är inte lycklig eller vacker när du har hull på dig, join us och bli vacker!"
Såklart man blir sugen på det! Om jag sätter upp en affish framför dig med jättemånga bilder på t.ex. coca-cola och visar "Du är inte lika lycklig utan coca-cola, du vill ha den här coca-colan, kolla på alla människor som dricker coca-cola, om du inte köper den här coca-colan så är du inte lycklig, plus att den är jäääävligt god!"
Såklart att man blir SUGEN på att göra som hjärntvätten säger, eller som vi kallar det i dagens samhälle, Reklam
 
Däremot, om vi ska prata lite mer om Thinspo, så är det lite konstigt att folk reagerar som om det var andra världskriget och ba "AHHHH nu kommer ALLA bli underviktiga och få JÄTTEDÅLIGT självförtroende!!"
Men, vart tror ni att Thinspo är inspirerad ifrån??? TYP ALLA REKLAMER, SYNEN PÅ MÄNNISKAN OCH SPECIELLT PÅ UNGA TJEJER
Kan inte man bli förbannad på den jävla synen på kroppen i samhället och sluta tycka att Thinspo är världens undergång? Det kommer ju från någonting, det är inte som att Darth Vader sitter där och gnider sina händer och bara "Mohaha, nu har jag skapat en sida som heter THINSPO här ska alla vända sig hit och bli underviktiga! Och det är JAG som har skapat detta förtryck, det fanns inte förut i vårt samhälle. Mohahha.. >:)"
 
Sen är det helt okej att vilja vara smal, det är absolut inget fel på det, man får se ut hur man vill, men oftast så kan det uppmana till svält och inte för ens eget bästa. Såklart man också kan vilja gå ner några kilo för att "då mår jag bra!"
Vill man vara tjock, helt okej, inget fel att vara tjock, vill man vara smal, helt okej, inget fel med att vara smal heller för den delen! Och såklart, att vilja lägga på sig några kilo kan vara jättebra! Mår man bra av det, behöver man det och blir jag lycklig av att vara smal/tjock är viktigt att ha i fokus!
Se ut som du vill! Det är din egna kropp och det är DU som äger den! Ingen annan!
 
Sammanfattningsvist då,
Thinspo är ett slags hjärntvätteri
Alltså, Thinspo är reklam, vilket är vanligt i vårt samhälle idag
Det är inte Thinspo som har SKAPAT svält, Thinspo har bara tagit efter idealen i vårt samhälle
Även fast Thinspo är mycket mer tydligare i sitt budskap så betyder inte det är reklamen på tv, i tidningar, i datorn överallt inte har samma budskap som Thinspo
"Svält dig" är budskapet, reklamen vi ser gömmer det bara lite bättre
 

Kommentarer
Postat av: Elina

Ja, det är ju ingen skillnad på reklam för typ Nutrilett där de ba "åh har du gått ner i vikt, du är ju så fin (för det var du ju inte förut)", de skulle lika gärna kunna säga "Men hallå vill du ha en BÖRJARE eller vill du ha benpipor som sticker ut?" eller snarare "Du VILL ha benpipor". Inget fel med att vilja gå ner i vikt men en ska inte plåga sig själv genom ex. självsvält. Eller vad säger jag, jag menar givetvis: Alla vägar för att bli smal är bra vägar.

Svar: Haha en "BÖRJARE" Och ja, det är inget fel med att vilja vara smal eller tjock, så länge som man mår bra :)
Hanna

2012-07-31 @ 00:04:15
URL: http://chaquette.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0